Nytt samarbete med Korea ska rusta framtidens akademiska ledare

Nyhet: 2024-03-28

Göteborgs universitet har tillsammans med fyra andra svenska lärosäten gått in i ett samarbete med tre sydkoreanska lärosäten. SKERIC, Sweden-Korea Education, Research, and Innovation Collaboration, ska bli en plattform för ökat samarbete kring stora gemensamma samhällsutmaningar. Nu kan du som är doktorand eller forskare tidigt i karriären ansöka om att få medverka.

Projektet har beviljats 10 miljoner kronor från STINT (Stiftelsen för Internationalisering av högre utbildning och forskning) och bygger på en lång historia av samarbete mellan länderna. Projektet ska rusta framtidens ledande forskare, akademiska ledare och framstående innovatörer med verktyg för att adressera globala utmaningar och verka för demokrati och akademisk frihet.

Linn Gabrielsson, International Centre, är kontaktperson vid Göteborgs universitet.

– Det finns mycket som förenar Sverige och Korea. Det är två innovationsländer, vi har byggt våra välfärdssamhällen på utbildning och forskning, och vi delar grundläggande värderingar som kopplar an till mänskliga rättigheter och demokrati. Det finns fantastiska forskningsmiljöer i Korea som kan komma våra forskare till del. Nyligen stod det också klart att Sydkorea ansluter sig till Horizon Europe så vi ser stor potential att utöka samarbetet med Sydkoreanska lärosäten och forskare, säger hon.

Söker deltagare

Projektet riktar sig till juniora forskare, framtidens akademiska ledare och representanter för forskningsbaserade start-ups.

– För varje grupp finns ett skräddarsytt program med aktiviteter som startar i höst och till och med 2026, så är man intresserad av att delta är det nu man ska ansöka, säger Linn Gabrielsson

Du som är doktorand eller forskare tidigt i karriären kan ansöka medverkan i SKERIC Future Laureates Societal Challenges Programme. Programmet samlar framstående doktorander/juniora forskare från Korea och Sverige i fem tvärdisciplinära grupper för att adressera komplexa samhällsutmaningar. Som deltagare i programmet får du möjlighet att ansöka om medel för längre forskarvistelser och frömedel för forskningsprojekt.

Du kan ansöka om att delta i någon av dessa grupper:
• Klimatförändringar och den gröna omställningen
• Precisionshälsa
• Innovativa energilösningar
• Dynamiskt, säkert och hållbart samhälle
• Artificiell intelligens

Inom SKERIC finns också ett ledarskapsprogram med fokus på vetenskapsdiplomati. Science Diplomacy Academy riktar sig till etablerade forskare som har eller siktar på ledarpositioner, till exempel föreståndare för forskningscentrum, forskningsinstitut eller forskningsinfrastruktur.

– Programmet erbjuder ett brett spektrum av kunskap och verktyg som stöd för att kunna hantera internationell komplexitet och navigera i skärningspunkten mellan forskning, diplomati och internationalisering, säger Linn Gabrielsson.

En vecka per år arrangeras en konferens där grupperna träffas på plats i Korea (2024 & 2025) och Sverige (2026). Då kommer representanter från forskningsbaserade start-ups och spin-offs att erbjudas ett särskilt program med möjlighet att etablera kontakt med företag, investerare och forskningsinstitut i Korea och få kunskap om marknadstrender, teknologi och goda exempel från det koreanska näringslivet.

Ansök nu

På SKERICs hemsida finns mer information om programmen och ansökningshandlingar.

Future Laureates Societal Challenges Programme

Science Diplomacy Academy

Ansökan skickas via epost till Linn Gabrielsson, International Centre senast den 23 april, 2024.

Sidansvarig: Medarbetarportalens redaktion|Sidan uppdaterades: 2024-03-28