Till startsida
Du besöker nu gamla Medarbetarportalen som inte längre uppdateras men finns kvar till den 30 juni 2024. Därefter stängs den ned. För att besöka den nya Medarbetarportalen, vänligen gå till www.medarbetarportalen.gu.se
Måndag 08 april 07:58

IT-tjänster

Här hittar du information om de IT-tjänster som finns tillgängliga för medarbetare vid universitetet. Det gäller till exempel e-post, telefoni, lagringstjänster, programvaror och VPN.

Du måste vara inloggad i medarbetarportalen för att se alla tjänster i menyn. Under fliken Verktyg i toppmenyn finns information och länkar till ytterligare program, tjänster och verktyg som du kan använda i ditt arbete. Det handlar till exempel om universitetets samarbetsverktyg, som bygger på SharePoint Online och andra komponenter i Microsoft 365. Mer information om verktyget finns här: 

Samarbetsverktyg

Om du är ny på universitetet kan följande presentation om det viktigaste att känna till kring våra digitala verktyg vara användbar:

IT-intro - för dig som är ny på universitetet

Nyheter

Fler nyheter

Vanliga frågor

Här hittar du svar på vanliga frågor om IT och att arbeta på din dator. 

  • Var ska jag spara filer och dokument?

    För att inte riskera att bli av med dina filer och dokument vid en hårddiskkrasch rekommenderas att du inte enbart sparar filer på den egna datorn (till exempel på skrivbordet).

    På följande sida finns information om olika alternativ för lagring: 

    Lagring och dokumenthantering

  • Hur får jag tillgång till en gemensam mapp?

    Om du behöver behörighet till en gemensam yta/mapp kan du få det via IT-supporten. Tänk på att beställningen som läggs måste komma ifrån någon som redan har tillgång till den delade ytan eller ifrån din chef. För att lägga till behörigheten behöver supporten också få hela adressen till mappen. 

    På sikt kommer gemensamma mappar att avvecklas och materialet kommer i första hand att flyttas till SharePoint/Teams. Därför är det att rekommendera att i första hand beställa en samarbetsyta i samarbetsverktyget framför att beställa nya servermappar.

    Så ansluter du med Windows

    Högerklicka på "Den här datorn" och välj "Anslut nätverksenhet". Välj enhetsbokstav (undvik bokstaven U). I textrutan skriver du in adressen i formatet \\servernamn\mappnamn. Klicka på Slutför. 

    Så ansluter du med Mac

    Tryck ⌘+K i Finder. I textrutan skriver du in adressen i formatet smb://servernamn/mappnamn. Klicka på Anslut. 

    Behörighet till ytor i samarbetsverktyget

    Information om hur du får behörighet till en samarbetsyta i samarbetsverktyget hittar du här: 

    Samarbetsverktyg

  • Hur får jag tillgång till en delad postlåda/funktionsbrevlåda?

    Tillgång till en delad postlåda eller funktionsbrevlåda beställs via din lokala behörighetsadministratör. En lista på behörighetsadministratörer på respektive institution/enhet finns här: 

    Behörighetsadministratörer

    För att komma åt postlådan via din egen inkorg när du har fått behörighet, se instruktioner i följande manualer: 

    Lägga till delad postlåda i Outlook

    Lägga till delad postlåda i telefon (Android eller iPhone)

    Kontakta IT-supporten om du behöver hjälp med att komma åt postlådan du har fått behörighet till. 

  • Hur gör jag för att beställa och installera program på min dator?

    Datorer som är centralt administrerade (GDA) levereras med en basnivå av programvaror. Behöver du fler programvaror kan du hämta dem på egen hand. Om du använder PC hämtas de via Bravo självbetjäningsportal, om du använder Mac via Managed Software Center.

    På följande sida finns mer information om hur du hämtar program till just din dator: 

    Programvaror och licenser

  • Vad ska jag tänka på när jag jobbar hemifrån?

    Vissa IT-tjänster kan bara nås när du är ansluten till universitetets datanätverk. Vid arbete hemifrån eller på distans kan du behöva ansluta till universitetets VPN-tjänst för att nå de tjänster och lagringsytor du använder i ditt arbete. 

    Läs mer om VPN

    För möten på distans finns flera alternativ på universitetet:  

    Läs mer om resfria möten

  • Hur loggar jag in på det trådlösa nätet eduroam?

    Du använder ditt x-konto för att logga in på det trådlösa nätverket eduroam. Tänk på att du ska lägga till ändelsen @gu.se efter ditt användarnamn (x•••••@gu.se) för att ansluta till nätverket.  

    Läs mer om trådlöst nät

  • Varför kan jag inte använda Acrobat?

    Efter uppdateringar på datorn händer det då och då att användare får problem med att använda Adobe-programmen (främst Acrobat) och behöver logga in på nytt.

    Om du blir ombedd att logga in i Acrobat eller något annat Adobe-program, tänk på att du ska ange @gu.se för att bli inloggad på GU-kontot där licensen för programmet finns. Skriv sedan in ditt x-konto och lösenord för att slutföra inloggningen. 

    Om detta inte fungerar, kontakta IT-supporten. 

Teknisk support

Kontakta Servicedesk:

Kontaktformulär
Telefon: 031-786 2020
Öppet: vardagar 08.00-16.30
(maj-augusti: 08.00-16.00)

Fjärrstyrning

OBS! Godkänn fjärrstyrning av din dator endast då IT-supporten ber dig om det.

Läs mer om

Driftinfo, pågående problem och planerade åtgärder inom IT

Informationssäkerhet, info om informations- och IT-säkerhet

Datorergonomi, hur bör jag arbeta fysiskt vid datorn?

Sårbarhet i programvaran Apache Log4j

 Läs nyheter om IT-tjänster och datorarbetsplatsen som RSS

 

Sidansvarig: IT-enheten|Sidan uppdaterades: 2022-11-02
Dela:

Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen2.gu.se/it/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum: 2024-05-16

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?