Seminarium om tvärvetenskap och forskningskvalitet

Nyhet: 2024-03-28

Den 11 april är dags för vårens seminarium i den universitetsgemensamma seminarieserie som ingår i arbetet med kvalitetssäkring av forskning och samverkan. Temat för seminariet är tvärvetenskap och forskningskvalitet.

Förhoppningen är att seminarierna ska bidra till en aktiv diskussion om kvalitetsfrågor genom att erbjuda tillfälle att ta del av goda exempel och föra en diskussion om vad kvalitet i forskning och samverkan innebär, samt om hur uppföljning och kvalitetssäkring av forskning och samverkan bäst genomförs. Förslag och synpunkter som framkommer under seminarierna kommer användas i planeringen av nästa forskningsutvärdering vid Göteborgs universitet (Research Evaluation for Development, RED).

Bakgrund

Mång- och tvärvetenskapliga samarbeten lyfts ofta fram som ett sammanhang där nya idéer kommer fram - när perspektiv, metoder och traditioner från olika ämnesområden möts och befruktar varandra. I flera sammanhang betraktas de också som en förutsättning för att hantera stora samhällsutmaningar eller finna lösningar på problem som hämtas in i forskningen från det omgivande samhället. Därtill är en av de styrkor som ofta lyfts internt hos Göteborgs universitet är också just den stora bredd som är representerad i såväl forskning som undervisning, vilken möjliggör fruktbara möten mellan skilda perspektiv även inom lärosätet.

Bilden av tvärande samarbeten som särskilt fruktbara har genererat flera ambitioner att stimulera dem. Internationellt har såväl offentliga som privata forskningsfinansiärer avsatt stora budgetar för sådana samarbeten. Inom EU:s ramprogram är de en förutsättning för att möta kraven i utmaningsorienterade utlysningar, och flera stora privata stiftelser, till exempel RJ, har samarbetat för att möjliggöra större bidrag till internationella tvärvetenskapliga samarbeten. Nationellt har flera olika utlysningar av medel syftat till att finansiera, stimulera och möjliggöra tvärande samarbeten. Det gäller de stora initiativen Linnéstöd och Strategiska Forskningsområden som startade 2006-2010, men även de senaste årens återkommande utlysningar av såväl miljö- som projektmedel där tvärande samarbeten förutsätts, uppmuntras eller åtminstone nämns i utlysningstexterna.

Internt vid universitetet var satsningen UGOT Challenges 2014-2021 avsedd att stimulera och möjliggöra samarbeten utifrån universitetets bredd, och detta har även varit ett inslag arbetet med att identifiera möjliga profilområden i relation till den av regeringen aviserade modellen för fördelning av basanslaget.

Idag bedrivs tvärande samarbeten på många olika sätt vid Göteborgs universitet. De senaste åren har formerna för att stimulera, stödja och underlätta för dem diskuterats återkommande. Det organisatoriska verktyg som för närvarande finns är centrumbildningar. Dessa hanteras inom linjen, de kan inte uppbära medel eller anställa forskare eller annan personal i egen regi, utan är placerade vid en värdinstitution som har att hantera dessa aspekter för dem. Det finns centrumbildningar på olika nivåer, och i fall där de ingående parterna kommer från olika fakulteter hanteras de centralt, och för dem gäller styrdokumentet "Regler för centrum vid Göteborgs universitet". Det finns inga begränsningar för hur många centrumbildningar som finns centralt, utan alla initiativ som uppfyller kriterierna för centrum och har stöd i linjen av prefekter och/eller dekaner för sin ansökan inrättas som centrumbildning.

Med denna organisationsform följer inga centrala medel, utan principen är att finansieringen löses närmare verksamheten eller genom externa bidrag eller avtal. Däremot finns verksamhetsstöd centralt för såväl centrumbildningar som andra kring både strategier för och ansökningar om externa medel och för hanteringen av avtal av olika slag.

Utgångspunkter

Seminariet utgår från en vanlig uppfattning om mång- och tvärvetenskap som en grogrund för nya och innovativa idéer inom forskning, vetenskap och innovation eller samverkan med det omgivande samhället, och handlar om frågorna:

• Hur fungerar det att arbeta tvärande vid Göteborgs universitet?
  • Kan, och i så fall hur, samarbeten över ämnesgränser stärka forskningskvaliteten?
  • Hur kan universitetet arbeta för att stärka tvärande samarbeten och skapa möjligheter för dessa att stärka forskningens kvalitet?

Målgrupp

Särskild inbjudan skickas till personer i ledande positioner, till exempel i institutions- och fakultetsledningar. Seminariet är öppet för alla.

13.00-13.05
Välkommen och inledning
(Carina Mallard, prorektor)

13.10-13.30
Per Gyberg, Biträdande professor, docent i tema Teknik och social förändring, fram till årsskiftet prefekt för institutionen för Tema vid Linköpings universitet.

13.35-14.00
Representanter för /två/ tvärande miljöer UGOT OCEAN /och CULTUSUS/ berättar om erfarenheter av tvärande arbete inom Göteborgs universitet.

14.05-14.25
Mattias Marklund, Professor i fysik vid Göteborgs universitet, huvudsekreterare för ämnesrådet för naturvetenskap och teknik vid Vetenskapsrådet, samt stod som vetenskapligt ansvarig för utlysningen "Bidrag till excellenscentrum" från VR 2022.

14.30-14.50
Lucas Pettersson - avdelningschef för avdelningen för forskningsfinansiering på Vetenskapsrådet.

14.50-15.00
Kaffe serveras utanför lokalen, grupperna formerar sig

15.00-15.35
Gruppdiskussion: Hur kan tvärande samarbeten stödjas så att de kan stärka forskningskvaliteteten?

15.40-15.50
Summering av gruppdiskussion

15.55-16.00
Sammanfattning och avslutning