Alla anställda har rätt till en god arbetsmiljö. I enlighet med Arbetsmiljölagen ska arbetsgivaren förebygga ohälsa och olycksfall och skapa en god arbetsmiljö. Att verka för en god arbetsmiljö är en gemensam angelägenhet för universitetets ledning, medarbetare och studenter. Arbetsmiljön omfattar såväl fysiska som psykologiska och sociala förhållanden som har betydelse för hur vi mår och fungerar på arbetsplatsen eller i studiemiljön.
Här hittar du handboken för arbetsmiljö – från A-Ö där du också finner hänvisningar direkt till Arbetsmiljöverkets föreskrifter i respektive ämne.
Du hittar mer information om arbetsmiljö och hälsa under följande rubriker via menyn, eller läs vidare på För arbetsgivaren i medarbetarportalen.
Friskvårdstimmen, friskvårdsbidraget och förebyggande hälsoinsatser genom företagshälsan är några medel för att motverka arbetsrelaterad ohälsa.
Vid Göteborgs universitet ska hela tiden det systematiska arbetsmiljöarbetet pågå och vara en naturlig del i den dagliga verksamheten.
Om något händer: Anmäl skada, stöld, risk, ohälsa och tillbud
Universitetet ska främja lika rättigheter och möjligheter för studenter och anställda och motverka diskriminering.
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen2.gu.se/anstallning/arbetsmiljo-och-halsa/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-05-21