Till startsida
Du besöker nu gamla Medarbetarportalen som inte längre uppdateras men finns kvar till den 30 juni 2024. Därefter stängs den ned. För att besöka den nya Medarbetarportalen, vänligen gå till www.medarbetarportalen.gu.se
Måndag 08 april 07:58

Linnaeus-Palme Planering

Ansökningsomgång 2022 är inställd. Just nu går det inte att ansöka till programmet.

Erasmus+ International Credit Mobility öppnar preliminärt hösten 2022.

OBS! Informationen nedan är från 2021 års ansökningsomgång.

Linnaeus-Palme planering ger svenska lärosäten och deras samarbetspartner från ett låg- eller medelinkomstland möjligheter att träffas för att komma överens om formerna för ett framtida utbytesprojekt inom Linnaeus-Palme programmet.

Ansökningsomgången för Linnaeus-Palme planering 2021 är öppen för samarbeten med lärosäten i låg- och medelinkomstländer enligt OECD:s biståndskommitté som återfinns på OECD:s DAC-lista för 2021. Listan finns på UHR:s webb (se länk nedan).

Villkor för planeringsresor

Under planeringsresorna förankras projektidén och möjligheterna till att genomföra kommande lärar- och studentutbyten gås igenom. Planeringsresorna ska omfatta minst tre arbetsdagar (exkl. resdagar) hos vardera partnern. Två medarbetare från vartdera lärosätet (varav minst en undervisande lärare) kan delta och erhåller ett bidrag på 20 000 SEK var.

Projektperioden är den period som planeringsresorna får ske och som projektet kan uppbära kostnader. För 2021 gäller: från datum för beviljande till sista rapporteringsdag 1 mars 2023.

Giltiga kostnader för planeringsresorna anges på UHR:s webb under fliken Ekonomi och bidrag. Glöm inte att det finns möjlighet att söka ekonomiskt stöd för deltagare med funktionsnedsättning.

Institutionens ansökan - projektansökan

Ansökningarna till Linnaeus-Palme planering görs i UHR:s system för ansökning och rapportering. Den skickas in elektroniskt till UHR av den sökande institutionen senast kl. 12:00 den 31 oktober 2021.

I den elektroniska ansökan anges följande information:

  • Lärosätets Linnaeus-Palme samordnare: Ansöknings- och projektstöd, International Centre
  • E-post: icaps@gu.se
  • Telefonnummer: 031-786 5328
  • Titel: Internationella handläggare
  • Göteborgs universitets officiella e-post: registrator@gu.se

I ansökan anges också om och i så fall hur mycket av medlen som ska vidareförmedlas till partneruniversitetet. Vidareförmedling av medel kräver avtal och särskild uppföljning. Kontakta GU:s Linnaeus-Palme samordnare innan ni ansöker för mer information om vidareförmedling av medel och om det avtal som GU kräver.

Notera att det finns en kryssruta för om rektor/rektors motsvarighet (i GUs fall prefekt) accepterar villkoren för programmet. Innan ni kryssar i rutan ska ansökan förankras hos prefekt. Notera att programmet är ett komplement till institutionens övriga internationella samarbeten och ger inte full kostnadstäckning. Egenfinansiering från institutionen behövs för exempelvis lärares löner och indirekta kostnader.

Det är möjligt att skriva ansökan på svenska och/eller engelska.

Inskickad ansökan

Så snart ansökan skickats in till UHR registrerar institutionen ansökan i universitetets stödsystem för kontraktshantering och diarieföring av externa medel, EKO. Därefter skickar institutionen en digital kopia av ansökan och ansökans EKO-nummer till icaps@gu.se som arkiverar ansökan inklusive EKO-nummer i universitetets diarium.

Besked om beslut

Alla ansökningar som uppfyller kraven för giltighet kommer att bedömas utifrån programmets kvalitetskriterier. UHR skickar ut besked om beslut via e-post till alla sökande tidigast fyra veckor efter sista ansökningsdatum.

Rapportering

Rapporteringen sker online i samma system som ansökan och består av en resultatorienterad del och en finansiell rapport. Sista dag för rapportering är 1 mars 2023. Om medel vidareförmedlats till partneruniversitetet anges detta i rapporten.

Informationsseminarium, ansökningsstöd och frågor

UHR höll ett digitalt informationsseminarium om Linnaeus-Palme planering tisdagen den 14 september 2021 kl. 10-12

Ansöknings- och projektstöd vid International Centre håller ett digitalt ansökningsmöte med GU-specifik information för ansökan till Linnaeus-Palme planering onsdagen den 20 oktober 2021 kl. 10.00-11.30. Läs mer och anmäl dig här senast den 19 oktober 2021.

Fullständig information och länk till ansökan finns på UHR:s webb under Linnaeus-Palme planering. Notera att enbart vissa dokument finns på engelska om ni vill dela dem med era samarbetspartners. Vi ber er läsa igenom all information noggrant innan ni ansöker.

Vill du ha återkoppling på din ansökan innan du skickar in den eller har frågor om ansökan? Kontakta GU:s Linnaeus-Palme samordnare Kontakta GU:s Linnaeus-Palme samordnare vid Ansöknings- och projektstöd, International Centre.

Det går också bra att ställa frågor direkt till UHR:s Linnaeus-Palmehandläggare genom att skicka ett mejl till linnaeuspalme@uhr.se.
 

Ansöknings- & projektstöd

International Centre
Laila Johannesson
Jenny Öjhage
icaps@gu.se

Besöksadress:
Rosenlundsgatan 4 (vån 4)

Sidansvarig: International Centre|Sidan uppdaterades: 2022-05-25
Dela:

Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen2.gu.se/internationalisering/finansiering/mobilitetsprojekt-utanfor-eu/linnaeus-palme/linnaeus-palme-planering/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum: 2024-05-17

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?