Till startsida
Du besöker nu gamla Medarbetarportalen som inte längre uppdateras men finns kvar till den 30 juni 2024. Därefter stängs den ned. För att besöka den nya Medarbetarportalen, vänligen gå till www.medarbetarportalen.gu.se
Måndag 08 april 07:58

• Israel och Palestina: Hur ska vi förstå samtidsutvecklingen?

[2024-04-04] Samtal om konflikten mellan Israel och Palestina.

• Reviderad språkpolicy på plats

[2024-04-03] Införandet av parallellspråkighet som begrepp och språkanvändning vid beredande och beslutande möten. Det är två viktiga förändringar i den reviderade språkpolicy för Göteborgs universitet som rektor Malin Broberg nu har beslutat om.

• Chalmers och Göteborgs universitet startar Academic Pride

[2024-04-02] Academic Pride är ett nytt arrangemang som lyfter normkritik för anställda och studenter inom akademin.

• Seminarium om tvärvetenskap och forskningskvalitet

[2024-03-28] Seminariet utgår från en vanlig uppfattning om mång- och tvärvetenskap som en grogrund för nya och innovativa idéer inom forskning, vetenskap och innovation.

• Nytt samarbete med Korea ska rusta framtidens akademiska ledare

[2024-03-28] Göteborgs universitet har tillsammans med fyra andra svenska lärosäten gått in i ett samarbete med tre sydkoreanska lärosäten. SKERIC, Sweden-Korea Education, Research, and Innovation Collaboration, ska bli en plattform för ökat samarbete kring stora gemensamma samhällsutmaningar. Nu kan du som är doktorand eller forskare tidigt i karriären ansöka om att få medverka.

• Färre internationella sökande till svenska universitet 2024 men GU antar studenter från 100 länder

[2024-03-27] När den internationella masteromgången stängde den 15 januari 2024 hade söktrycket till svenska lärosäten minskat från 90 469 individer till 85 655 individer. Göteborgs universitet fick totalt sett 2184 färre sökande jämfört med sökande i Masterht2023.

• Nya Medarbetarportalen lanseras 8 april

[2024-03-26] Den 8 april lanseras den nya Medarbetarportalen i Sharepoint. Genom inloggning får du som medarbetare en personaliserad startsida med snabb åtkomst till verktyg och samarbetsytor, samt möjlighet att få målgruppsstyrd information från din organisation i form av nyheter och evenemang.

• Blå GU-kort slutar fungera 1 april

[2024-03-19] Blå personliga GU-kort slutar fungera 1 april. Blå gästkort och lånekort slutar fungera 1 maj.

• Ny VPN-tjänst från slutet av mars - Cisco Secure Client

[2024-03-19] VPN-tjänsten Cisco AnyConnect avvecklas i slutet av mars och ersätts av Cisco Secure Client. På centralt managerade GDA-datorer installeras den nya tjänsten automatiskt och fungerar på samma sätt som den tidigare.

• Samarbeta med japanska forskare

[2024-03-15] MIRAI är ett samarbete mellan 17 svenska och japanska universitet som syftar till att främja långsiktiga forskningssamarbeten mellan Sverige och Japan. Vid årsskiftet 2023/24 gick MIRAI in i en ny samarbetsfas med fokus på ökad samverkan över ämnesgränser och sektorer och ett utmaningsdrivet tillvägagångssätt.

Sidansvarig: Medarbetarportalens redaktion|Sidan uppdaterades: 2022-03-07

Denna text är utskriven från följande webbsida:
Utskriftsdatum: 2024-05-16